Terdapat ralat dalam alat ini

Cinta

Dari jiwa dan raga setiap insan ,
bukan hanya melahirkan cinta pada seorang kekasih ,
cinta juga boleh lahir untuk semua makhluk Allah .

Cinta Yang Paling Utama ,
Cintailah Allah Yang Maha Suci .


Buat kalian ...

Apa saja dari blog ini, andai di ambil tanpa kebenaran,
saya tidak halalkan. Kalian di benarkan link blog ini . Selamat membaca , melihat dan mendengar .. Terima kasih .

Khamis, 28 Januari 2010

Risik lah abang ...

Bolehkan ?
Pihak gadis merisik anak teruna !!!
Bolehkah tak boleh ?
Kalau boleh !! kena bawa cincin juga ke ?

Aku bertanya kerana bab ini terlalu baru untuk aku .

Jarang aku temui dalam budaya Melayu .

Aku ada satu kisah .
Gadis lepasan Ijazah dari UKM .
Belajar jurusan apa aku tak pasti .
Dia minta bapa saudara nya pergi merisik pihak lelaki ....
Bapa saudaranya seorang guru .
Tapi kata bapa saudarannya " Ish tak di buat orang lah!!!!! "

Tak tahu la lepas tu .
Siapa merisik siapa .
Bulan Dis .2009 . Telah dinikahkan .....

Wahai taruna taruna yg kacak tu!!!
Tunggu je lah kau di risik ,
Bila cara nih di terima pakai dalam Budaya Melayu .

Berbaris lah pula gula mencari semut !!!!!!!!!!
Wahai perigi !
Wahai Telaga !
Pandai pandai lah mencari timba !!!!!

10 ulasan:

Insan Biasa berkata...

Selamat sejahtera
Terima kasih sudi kemari...

Kalau nak beli cincin risik tu beli la saiz apa apa pun tak pe ..

kalau tak muat boleh g baiki ,
Tak yah pening pening kepala bab saiz tu !!!! kah kah kah ...

I ok je .....

puteri berkata...

lelaki dilamar wanita?>

Teringat sejarah, Siti Khadijah melamar Nabi Muhammad.

Tak ada salahnya jika si gadis melamar si jejaka. Cumanya adat, adab, tatatusila dan agama haruslah dijaga.

Tak ada salahnya jika si gadis meminta bantuan saudara lelakinya seperti abang, bapa saudara, sepupu atau lain-lain untuk merisik-risik si jejaka...

salam merisik yang gemersik~
=)

secangkir madu merah berkata...

gula mencari semut?
perigi mencari timba?
sebenarnya kedua2 nya memerlukan diantara satu sama lain...
siapalah gula tanpa semut
siapalah perigi tanpa timba kan?

jadi apa salahnya si gula mencari semut dan si perigi mencari timba di zaman cyber yg serba canggih ini..

:: hayati :: berkata...

jwpnny...boleh...xda slhny pn...
tp xpyh ler smpi nk bawa cincin kot...hahaha

sy dgr siti khadijah merisik nabi n lps tu nabi meminang siti khadijah....hehe
indah kn cmtu???...huhu

Insan Biasa berkata...

To Puteri...

Kalau iklas tak yah la malau malu.

terima kasih salam indah merisik kembali .

Insan Biasa berkata...

To ; smm ..

Tul tu janji tak bersalahan hukum....

Insan Biasa berkata...

To : hayati...

indah indah indah ....

suka nya...

teruskan lah ......

:: hayati :: berkata...

teruskn ape???...huhu

Insan Biasa berkata...

risik je la yg terasa berkenan di hati
hihihi ......

fndrocka berkata...

lelaki nak kena ada mas kawin gak ke