Terdapat ralat dalam alat ini

Cinta

Dari jiwa dan raga setiap insan ,
bukan hanya melahirkan cinta pada seorang kekasih ,
cinta juga boleh lahir untuk semua makhluk Allah .

Cinta Yang Paling Utama ,
Cintailah Allah Yang Maha Suci .


Buat kalian ...

Apa saja dari blog ini, andai di ambil tanpa kebenaran,
saya tidak halalkan. Kalian di benarkan link blog ini . Selamat membaca , melihat dan mendengar .. Terima kasih .

Ahad, 31 Januari 2010

Puisi : Wangian bunga



Wangian bunga


Haruman bunga menyentuh deria
Wangiannya lalu dipuja
Pohonnya ingin dibawa
Biar berkembang di taman hati
Sedang bicara belum bermula
Hias bermain puisi seloka .

Kadang gembira rasa dipuja
Kadang berduka terasa dihampa .

Bila bunga menyelak daunnya
Buat apa di puji jelita
Cukuplah aku berkata cinta
Cinta bukan harta dan rupa .


Insan Biasa .
Kuala lumpur .
31.1.2010 .


Puisi :Tentang pilu

Dalam sepi
Jiwa pilu
Lalu bertanya dalam diri
Tanpa suara berkata lah hati
Jawapan tegas diberi
Tentang kasih sayang
Cinta dan rindu .


Hanya akulah yang mengerti
Bila engkau tidak mengerti .

Menderitalah sendiri
Mungkin salah memahami .

Malu mencari pasti
Mungkin ego diri menguasai ...




Insan Biasa .

31.1.2010 .

Kuala lumpur .
















Sabtu, 30 Januari 2010

Puisi : Pergilah sayang


Pergilah sayang !
Itu lah keinginan mu .

Segala kekuatan hati
Ku kumpulkan hari ini
Melepaskan diri mu
Dari hati menambat harapan
Biar hati berbunga cinta
Pudar bersama kasih dan sayang .

Biar sukar untuk ku bersihkan
Kesan rindu yang mendalam
Tetap ku pendam
Buat kenangan pengajaran .

Bila rindu datang lagi
Kasih siapakah yang datang
Bersama sayang yang berkekalan .

Moga aku insaf
Dan reda dengan kehilangan
Membina keyakinan
Pasti ada yang datang ...
Sudi tanpa paksaan.


Insan biasa . Kuala Lumpur .



Rahsia hati


Bicara mu menyentuh kalbu

Aku jadi tidak mengerti
Siapakah aku pada diri mu

Aku tahu di hati ku
Sukar ku mengerti di hati mu .

Payah hati berbicara dengan hati
Kata tiada bicara
Rahsia tersimpan dihati .

Lalu kita menderita
Apakah kita reda ....

Insan biasa K. Lumpur .






Puisi : Pelangi yang hilang

Pelangi
Semalam kau terbentang di langit
Jalur warna mu indah
Ku kira bayangan sebuah cinta
Rupanya bayangan keindahan hati dilamun rindu
Hiasan semula jadi insan yang mendiami muka dunia .

Bila hati ingin bersatu dengan warna mu
Kau hilang
Hilang bersama debu butiran hujan
Pergi bersama suram sinar suria .

Aku lihat langit berwarna biru
Apakah cinta berada di sebalik warna itu
Bukan milik ku
Milik ku hanya rindu
Kekasih ku adalah rasa kepiluan
Dan aku bercinta dengan kehampaan .

Keindahan semalan
Mungkinkah telah mati bersama kasih dan sayang .



Insan Biasa . Kuala Lumpur .

Jumaat, 29 Januari 2010

Payung Emas


Sebuah kisah zaman purba
Isteri kepada Paduka Bijaya
Pergi merisik seorang gadis jelita
Untuk di jodohkan dengan Paduka Bijaya .

Di pendekkan cerita
Risikan di terima
Berkahwinlah Paduka dengan si gadis jelita .

Isteri paduka iklas rela
Taatnya pada hukum Ugama
Lalu tersebarlah bicara
Isteri Paduka bakal mendapat Payung Mas di syurga .

Dalam kisah ini
Isteri Paduka saja kah yang mendapat payung Mas tu ?
Paduka dapat tak ?
Si gadis jelita yg menjadi isteri Paduka tu dapat tak ?
Kalau siapa yg tahu tolong ceritakan ye ?

OOO ya !!! Payung Mas tu apa ye ???
Tolong bagi tahu kalau siapa yg tahu tuh !!! .








Cincin

Takut juga nak merisik ni ,

Bila cincin di kembalikan ...

Alang kah malu nya !!!!!

hihi berjalan kena tutup muka .. kah kah !!!!


Tapi kalau tak cuba , tak tahu pula kan ?

Masalah ! masalah!....

Nak kena bercinta dulu kot huhuhu ....
Atau kena ambil persetujuan mulut dulu !
Pas tu baru merisik ,
Mersik tu kira untuk rasmi kan je la !!!!

Sayang pakai cincin saiz ape ???
Nak g beli cincin ni ...
Kalau bagi tahu saiz tu kira setuju la .....

Bagi tahu ye !!! jangan diam je..

Risik jangan tak risik!!!!





Khamis, 28 Januari 2010

Risik lah abang ...

Bolehkan ?
Pihak gadis merisik anak teruna !!!
Bolehkah tak boleh ?
Kalau boleh !! kena bawa cincin juga ke ?

Aku bertanya kerana bab ini terlalu baru untuk aku .

Jarang aku temui dalam budaya Melayu .

Aku ada satu kisah .
Gadis lepasan Ijazah dari UKM .
Belajar jurusan apa aku tak pasti .
Dia minta bapa saudara nya pergi merisik pihak lelaki ....
Bapa saudaranya seorang guru .
Tapi kata bapa saudarannya " Ish tak di buat orang lah!!!!! "

Tak tahu la lepas tu .
Siapa merisik siapa .
Bulan Dis .2009 . Telah dinikahkan .....

Wahai taruna taruna yg kacak tu!!!
Tunggu je lah kau di risik ,
Bila cara nih di terima pakai dalam Budaya Melayu .

Berbaris lah pula gula mencari semut !!!!!!!!!!
Wahai perigi !
Wahai Telaga !
Pandai pandai lah mencari timba !!!!!

Rabu, 27 Januari 2010

Risik

Risik .
Dalam tentera pun ada bahagian risik nih .
Tak silap Gua , di panggil Kor Risik DiRaja .
Gua tak leh cerita bab nih ... ilmu tak cukup .
Gua tak pernah jadi tentera .
Tapi ada orang ingat Gua ni pernah jadi komando .
Ada orang suka suka dia je ,
tambah perkataan komando di belakang nama gua .
Gua tak kisahlah ... apa apa pun ok je .
Yang penting hati ada baik ..kah kah kah ....

Kalau dalam urusan nak kahwin ,
Risik ni kita hantar wakil, g tanya mak ayah gula yg di sukai .
Pergi merisik ni , bukan tangan kosong ,
Setengah tempat kena lah bawa
Cincin mas belah rotan , ( mas 916 kot )
kain sepasang , makanan yg manis dan lain lain ikut kemampuan .
Kalau di Kelantan , merisik ni terkenal juga dgn perkatan " gi tanya " .

Ni ! ucapan merisik :
Saya ni membawa hajat yang besar ,
Mewakili bagi pihak ..........anu dan anu.....
datang merisik ,
Bunga di taman dah berpunya ke belum ?.
Kalau belum berpunya ,
Kedatangan kami ni nak menyunting .
Ini lah cincin merisik nya . ( bagi je cincin tu ) .

Kalau tak di terima ,
Di beri lah alasan bunga nak belajar lagi ke
bunga budak lagi ke
apa apa lah !!!.
Terus lah di kembalikan cincin risik tu ...

Kadang kadang di tangguhkan jawapan nya ,
Nak berbincang dgn keluaraga dulu .
4 atau 5 hari kalau tak di setujui ,
Di kembalikanlah cinncin risik tuh !!!!!

Kalau di setujui ,
Di ambillah cincin risik tu !!!
Bersambung lah perbicangan seterus nya ...
Bertunang lah pula ..............

Kalau yg dah bercinta tu , lagi senang la kot , dah baik dgn keluarga .
Hihihi ..... Nak kena baik dgn keluarga gula nih !!!!!


Gua ni hantam je!!!
Kalau salah tolong lah perbetulkan .......






Gula dan Madu

Aku fikir gula tu perlambangan pada perempuan yang manis .
Sesuai dengan kemanisannya ...
Dan sebab kemanisannya lah di gilai sang semut .

Lelaki bolehkah di katakan manis ?
Kalau dia menjadi kegilaan perempuan ,
Bolehkah dia di panggil gula ?
Dan bolehkah pula dalam hal ni perempuan di gelar si semut ? .

Kalau boleh !
Semut tu mungkin perempuan dan mungkin juga lelaki .

Keliru aku nih !!!!


Yang pasti selalunya wanita boleh terima gula ,
Tapi payah dan boleh juga dikatakan tak mahu madu ...

Kadang kadang je ada wanita ( isteri ) yang mencari gula untuk di jadikan madu ...
Mungkin banyak sebab sebab tuh !!!!

Kadang kadang ada juga gula suka menjadi madu .
Mungkin banyak sebab sebab nya tuh !!! .

Lelaki memang suka gula ,
Dan ramai juga yg suka madu ...


Tapi semut yg sebenar suka gula , Dia tak suka madu .
Kata si penjual madu .
Nak kenal madu yang asli ,
Kalau di dedahkan pun semut tak usik .


Hihihi !!!!
Wahai gadis gadis , awak suka gula ke suka madu ???
Wahai isteri isteri , awak suka gula ke suka madu ???

Wahai lelaki !!!! suka madu tak ?
Madu dua
Madu Tiga
Madu Empat

Banyak kisah madu ni .
Siapa ada pengalaman bermadu atau di madu ???????

Betulkah kalau kita kata " cinta semanis madu " .?.

Ayat cinta sejati : Waktu

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .

Demi waktu Asar .

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian .

Melainkan orang orang yang beriman dan mengerjakan
amalan amalan yang baik , dan wasiat mewasiatkan
dengan kebenaran dan wasiat mewasiatkan dengan kesabaran .



Tuhan Ku , bawalah aku dan saudara saudara ku kepada kerja kerja yang baik .
Moga aku sabar menghadapi kehidupan yang mencabar ini ....


Selasa, 26 Januari 2010

Menanti yakin

Kekasih ku
Seharian aku di sini
Semakin hebat getaran hati
Menanti penuh yakin .

Aku masih ingat
Dulu kata mu
Kalau kita terpisah
Pada angin lalu kau bisik rasa rindu
Kini angin berhembus menyentuh mesra telinga ku
Bagai lembut bicara mu
Menyata luahan rasa
Perasaan cinta yang sentiasa .

Kadang terbayang wajah mereka
Yang menghalang cinta kita
Kita tidak sepadan
Itulah alasan yang di perkata
Kita rela kerana terpaksa
Berpisah untuk sementara
Tapi takdir tidak menyebelahi kita
Sampai kini tidak bersua .

Tegasnya hati ku merasa
Kau tetap setia
Hati mu hanya untuk kita
Aku tetap berdoa
Masa yang terdekat ini
Kita bersua di sini .

Kalau langkah mu tak sampai di sini
Di dunia kita belum berjaya
Berdoalah di akhirat menjadi milik kita .




Insan Biasa . Kuala Lumpur .



Janji kita

Kekasih ku
Sejak kita terpisah dulu
Setiap saat aku mencari tempat ini
Hari ini baru aku temui .

Aku masih ingat
Kita bersama berjanji
Andai kita berpisah
Apa pun sebabnya
Kita akan bertemu di sini .

Wajah mu belum kelihatan disini
Apa kah kau masih dalam pencarian .

Sayang!
Di sini bukan lagi saperti dulu
Masa merubah segala .

Hati ku tetap setia
Menunggu kedatangan mu
Saperti janji berpadu .

Bila aku sendirian di sini
Izinkan aku ingati kembali
Dulu kita berdua disini
Kita selalu berbisik kata cinta
Rindu kasih dan sayang
Lalu kita sama tersenyum bila mata bertentang mata
Kadang kain tudung mu menutup muka ku
Dan kita ketawa
Cepatnya masa berlalu
Datang senja tidak terasa .

Aku tidak kemana lagi
Aku tunggu di sini
Andai nyawa ku di panggir Illahi
Dan tika itu kau kemari
Kuburkanlah aku disini
Sedekahlah bacaan ayat suci
Bersama doa kesejahteraan
Biar menjadi teman di dalam kuburan ...



Insan Biasa . Kuala Lumpur .

Cinta di uji

Cinta di uji
Hati di duga .

Bila kekasih bersama si jelita
Nun ! jauh di mata .

Apa kah ada rasa kecewa
Terguriskah hati dan jiwa .

Terkikiskah titik halus cinta
Yang ada di sudut hati .

Cepat di halau pergi
Bagai lena di ganggu dini hari .



Andai cinta ada di hati
Mudahkah di tukar menjadi mimpi.

Apa kah cinta mainan bicara
Sekadar suka suka ...



Insan Biasa . Kuala Lumpur .26.1.2010 .

Isnin, 25 Januari 2010

Gula Gula

Baru tiga malam dok tempat sejuk ...

Rasa tak selesa pula kat KL ni ..

Pasal panas ke pasal ape ?

Entah lah !!

Tah tah pasal tak ada gula !!! he he ...

Nak kena beli gula gula nampak nya .

Bye bye Cameron

Jap lagi nak balik .
Bye bye.. Cameron .
Bye bye sejuta kenangan ......

Selamat berjumpa KL . Aku cinta pada mu .
Jauh di mata dekat di hati .
Rindu separuh mati ...

Siapa lah yang mengerti .....

Seharian merayau

Hai ! KL apa kabeer ?

Besok Balik .

Dah ngatok ni !

Tadi seharian merayau ...

Berlari kat kebun teh

Menapak kat sarang madu lebah

Dan macam macam la...

Ok ! Selamat malam selamat pagi

Salamsejahtera ....

..... semut dan gula nak tidoooor...

Ahad, 24 Januari 2010

Puisi mengenal kerelaan

Mengenal kerelaan


Kejujuran
Rela .

Tanpa berselindung.

Di bilang setiap helai rambut
Tanpa sehelai tertinggal.

Sekali pun dapat melihat hati
Mengertikah apa tersimpan dalam diri .

Sentuhan dan belai manja
Bersamakah kasih dan sayang .

Mestikah setiap pelukan yang erat
Membawa cinta suci abadi
Atau nafsu yang menguasai .



Insan Biasa ( bersama bayangan keindahan Cameron Highlands)
24.1.2010 .





Di sini


Aku masih bermain dgn kesejukan tanah tinggi ini .
Malam ini bermalam di sini lagi ...
Aku berbahagia gembira di sini .

Berdoa moga aku di jauhi dari sebarang bahaya .

Cerita semut dan gula
Semut memang mengilai gula
Gula juga sepi rupanya tanpa si semut
Sukar untuk di pisahkan
Semut dengan gula
Itu lah ada orang kata
Semut sanggup mati kerana gula
Pernahkah orang bertanya
Apa lah ertinya gula tanpa si semut ?.



Insan Biasa .24 .12010 .
( Di goda bayangan keindahan )

Selamat pagi dari tanah tinggi .

Dah hampir 2 pagi ,

Gua ngatok lo ... nak tdo .....

Kalau buang air nak cuci dgn air biasa , alamak tolong wooo...
manyak sujuk !!!!

Pakai baju tebal dan berselimut , tdo.

Selamat malam .
Ah ! bukan, selamat pagi .....

Yang pasti Happy .......

Sabtu, 23 Januari 2010

Sejuk dan best

Ha ha ha ....

Petang mcm ni , angin bertiup tambah sejuk ,

Cuaca nampak mcm berkabus ...

Kat sini makanan cepat jadi sejuk ,

Kalau nak rasa makanan panas kena la makan cepat cepat .


Nora ni baik orang nya ,

hu hu hu ... kita orang ni kawan je tau .... hihihi.

kalau buat rombongan blogger best juga ...

Ok ! .. nak g cari pasar malam ni !!!!

Cameron

Tegah hari semalam aku sampai di sini

Sejuk , seronok...

Bila malam air paip terlalu sejuk

Kena guna paip air panas ...

Hi hi berapa orang aku kat sini ?

Rahsia lor....

Mungkin besok baru aku balik .

Gambar akan ku tunjukkan lain kali ...

Nora cuba cuba pakai tudung .... hihihi

Hey hey ! Tolong jangan salah sangka .

Jumaat, 22 Januari 2010

Madah orang bercinta

Sayang !

Kiranya aku tiada lagi di sini
Mungkin buat sementara
Mungkin untuk selamanya .

Aku tidak tau di hati mu sayang
Kau bermain dgn kata kata .

Andainya kau mencintai aku
Terima kasih sayang
Kekalkan lah di hati mu
Kalau kau tidak mencintai ku
Apalah daya ku
Pertemuan dan perpisahan adat di dunia ini.

Jodoh pertemuan
Hidup mati
Maha Kuasa Illahi .

Ampun dan maaf aku pinta
Salah silap tata bicara .

Ingat lah ! aku sayangi diri mu selama lamanya ...


Kuala Lumpur .



Khamis, 21 Januari 2010

Ayat cinta sejati : Pengumpat


Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang .


Celaka untuk setiap pengumpat , penista .

Yang mengumpulkan harta dan mengiranya.

Dia mengira bahawasanya harta itu dapat mengekalkannya.

Tidak ! Dia akan dilemparkan ke dalam tempat yang menghancurkan.

Dan apakah engkau tahu apakah tempat yang menghancurkan itu ? .

Api dalam neraka yang dinyalakan Tuhan .

Yang panasnya naik ke hati .

Sesungguhnya api itu di tutup diatas mereka .

Dalam tiang yang memanjang .


Tuhan ku ! Damaikanlah hati ku , keluarga dan sahabatku dengan
selalu mengikut hukum Mu .



Rabu, 20 Januari 2010

Kahwin

Dalam peradaban Melayu
Ada beberapa peringkat untuk berlaku perkahwinan ,

Risik

Tunang

Kahwin

Di amalkan sejak zaman berzaman .

Di masa ini :

Apakah masih perlu risik ?

Apakah masih perlu bertunang ?

Apakah perlu perkahwinan ? ( yang ni saya jawab, " mestilah " hi hi hi ... kahwin tu nikah la ... )

TAK NAK KAHWIN TU MESTI ADA MASALAH ... kah kah kah ...

Jangan lupa !!!!
Lepas kahwin bulan madu ye! ...

Selasa, 19 Januari 2010

Cameron

Pergi ?

Tak Pergi ?

Pergi ?

Tak Pergi ?

Susah la nak putuskan ni !!!

Cameron oh cameron .

Bicara seorang gadis

Aku terdengar bicara seorang gadis sambil bergelak ketawa :-

Tak pe la kawen orang tua , janji poket nya penuh .
Aku umur 2o , dia umur 60 .
hi hi geli nya macam cucu dgn atuk , tak pe , tahan dan saboooor je .

Buat sampai dia ikut kata !!!
Pas tu tukar milik harta . ( dasar pedang cukur namanya )

Kalau dia tak setuju
Kunci pintu dari dalam ... biar dia kat luar !!
Biar merayu sampai setuju ...

Dah setuju , semua sudah tukar milik ,
sakitkan hati dia, kata dia tak power !!!
kurang tenaga ! kurang gula !

Beli gula banyak banyak
Abang minum manis manis ye! , biar kuat baru sayang suka .
Abang makan manis manis ye! , biar ada tenaga boleh selalu bersama .

Bila banyak penyakit ,
Biasa lah dah tua ...
Sampai lah masa .

Jadi janda muda banyak " reta "
Kereta mewah, rumah mewah dan semua mewah .
Dapat la laki muda suka suka ....

Gula gula gula ...... manis beracun .
Tapi itu lah yg semut suka !!

Isnin, 18 Januari 2010

Teori cinta

Buat lah teori Cinta
Merapu atau tidak penilaian yg berbeza
Terserah lah pada pemikiran setiap orang .

Kalau nak buat pratikal
Hamba pun boleh daftar secara sukarela .

Ramai lagi orang yg suka agaknya .

Buat je iklan , kat blog Dik Dara .....

Seloka : Dunia pikat memikat

Sejuta satu macam berlaku dalam dunia ,

Lelaki pikat lelaki,
gay la namanya tu agaknya .

Perempuan pikat perempuan ,
lesbian la di panggil agaknya .

Gadis comel pikat abang tua + kaya ,
mata duitan la pula gelarannya .

Abang tua simpan si jelita ,
Ayah gula la namanya .

Teruna pikat dara tapi gagal ,
kecewa la hidupnya . ( ini aku ke ? )

Lelaki memuja seorang wanita ,
Di balas juga dengan cinta . ( Aku ke ni ? )

Pikat ibu dapat gadis cun
Bertuah lah badan . ( bukan Aku ni )

Memuja gadis jelita ,
Jodoh dgn ibunya . ( Hihihihi...Akukah ni ? )


Hi hi hi .... tau tak pe !!!!


Di hati

Sayang !
Mungkin tidak tepat ,
Tapi aku boleh merasai hati mu .

Mungkin disuatu sudut paling kecil hati mu mulai bertunas rasa cinta .
Moga cinta itu murni dan jujur .

Biar dia di sembunyi
Kadang perlakuan menjadi cermin untuk di nilai ...

Dan aku semakin memahami .

Terima kasih sayang .


(Aku pemilik blog Cinta . Kuala lumpur .)

Terima kasih

Terima kasih Hayati
Peringatan untuk kebaikan tak salah .

Saya cuma di pelawa
Saya belum pun beri persetujuan
Kalau saya fikir banyak tak baik saya tak g le .

Apa apa pun saya fikirkan dulu .

Terima kasih Jijah
Sudi bagi pandangan .



Ahad, 17 Januari 2010

Makan angin

Beberapa ketika aku layan diriku dgn puisi rindu dan cinta .

Ada keindahan di sebalik derita rindu dan mengharap cinta .

Aku gembira membaca puisi puisi tulisan ku ...

Buat siapa siapa yang merindu dan mengharap cinta , sabar ,sabar , sabar ...

Cinta pasti datang ... Tuhan itu Maha Pemurah ...

Usah di lupakan doa bersama usaha yg di buat ...


O oh ! aku nak bagi tahu ni .

Nora ajak aku pergi Cameron Highland minggu depan ni ,
Pergi hari sabtu pagi, balik hari Ahad petang ,
Kat sana aku berdua saja , Hihi ! macam orang bercinta la pulak.
Ho ho jangan fikir bukan bukan ,
Kalau aku jadi pergi, tidor bilik lain 2 .
Aku belum pernah pergi berdua dgn Nora tempat yg jauh jauh dari KL.
Aku belum bagi persetujuan kat Nora tu !!!

Hay hay apa kata kau orang ,
Patutkah aku pergi sana ????
Best kat sana
sejukkan ? .

Puisi : Memey

Mamey
Kaulah Suliza Suhaimi .

Kontrovesi
Dikenali
Perceraian
Mahkamah .

Kontrovesi
Lumrah dunia ini
Apa pun cara memijak bumi
Manusia tidak sunyi
Satu sasaran
Ada puji ada keji .

Apa pun di hati, ILLAHI mengetahui
Tuhan benci manusia irihati
Tuhan benci manusia menyakiti .

Berdoa pada ILLAHI
Ajaran suci usah di lupai ...

Puisi : Hayalan dan mimpi dan hakiki

Rindu dan pengharapan mimpi
Igauan jiwa yang bergelora
Siang dalam khayalan
Dan lena bernama mimpi
Dan khayalan ada lah mimpi .

Dan percintaan juga bagai mimpi
Bila malam gelap dan terang siang hari
Menjadi satu misteri .

Maha Berkuasa ILLAHI
Jangan sekali lupai .

Jangan lupa diri
Dan belajar mengenali ...

Percintaan yang Maha Suci
Adalah cinta pada ILLAHI
Milikilah cinta yang hakiki
ILLAHI Maha Setia pada janji ...


Kekasih

Andai terpisah di talian ini
Apa pun sebab nya .

Ingat lah di hati
Kau kekasih ku
Dan aku lah kekasih mu .

Biar bertahun tidak berbicara
Di hati tetap bersama .

Bagai kulit dan diri
Andai berpisah
Berderai lah kulit
Dan cacatlah diri .

Berdoalah seikhlas hati .


Kuala Lumpu . ( Bila gembira takut kehilangannya)

Sabtu, 16 Januari 2010

Puisi : Percintaan .

Bila dia dan aku
Tanpa kenal rupa
Entah di mana berada
Terasa dekat di hati
Rindu bertemu rindu .

Detik percintaan bermula
Dan dia lah kekasih .

Kekasih selamanya ...

Pengesahan cinta
Bila iman bertanya pada bidadari
Bidadari diam tunduk setuju
Dan aku bersalam fasih kata menerima .

Dia dan aku sama memiliki
Segala semua bersama .

Sehingga itu berlaku
Cinta ini kita jaga satulusnya
Jangan di simbah kehitaman syaitan ...

Terima kasih sayang kerana sudi
Di hati sentiasa ku mencintai .



Kuala Lumpur.

Puisi : Kadang terasa tidak di perlu

Saban hari merindu
Menjadi rindu pada rindu
Takutnya aku kalau nanti rindu berlalu
Cinta tidak bertemu .

Hasrat cinta
Menjadi cerita untuk di senda ...



Kuala lumpur . ( Bila hati merasa tidak di perlu )

Puisi : Tanya

Cinta pada mu
Buat rindu sepanjang waktu
Setiap denyut nadiku menyebut nama mu
Darahku berwarna cinta .

Lena ku
Bersama cinta
Bila pagi rindu nyata .

Andai kita terpisah di sini
Tercatatlah tragedi cinta tidak kesampaian dalam kamus cinta
Kisah tangisan hati keriduan .

Andai kita tidak bersama di dunia
Mungkinkah kita bersua di sana ?

Sayang ...
Aku menyebutnya dengan suara perlahan
Memanggil hati mu
Ku menanti kata kasih dan sayang .

Jumaat, 15 Januari 2010

Puisi : Insan di lamun keriduan

Aku mencintai mu sayang .

Tak pernah berhenti hati berbicara
Sesekali keluar dibibir
Bila hati terus memaksa
Ku lafaz nama mu sayang
Seketika lapang terasa dada .

Khayalan mula menjelma
Terasa kau di sisi
Bersembunyi di balik bunga bunga cinta
Kejujuran hati ku bersuara lagi
Sudikah sayang menerima cinta dari abang
Bibir mu begerak manja tanpa suara
Linangan jernih di mata
Kau biarkan membasahi pipi
Ku sentuhi pipi lembut mu
Mengeringkan air mata
Kau tunduk bagai rela
Dua hati berpeluk sekuat rasa .

Hanya seketika
Aku tersedar
Rindu semakin kuat
Cinta semakin hebat .

Gerakan nafas mu terasa melekat di dadaku
Beginikah kerinduan cinta ...



Kuala Lumpur . ( Bila rindu membara )



Khamis, 14 Januari 2010

Puisi cinta sejati ... Gajah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Tidakah engkau lihat bagaimana Tuhan mu berbuat pada tentera yang bergajah .

Tidakkah Tuhan menjadikan tipudaya mereka itu dalam kegagalan .

Dan Tuhan mengirimkan kepada mereka burung berpasukan pasukan .

Melempari mereka dengan batu yang keras .

Dan menjadikan mereka laksana rumput yang dikunyah .


TuhanMaha Berkuasa keatas segala gala .
Aku berdoa semoga aku sentiasa dalam kesejateraan di dunia dan akhirat .

Puisi : Menanti

Cinta
Datangnya sukar di mengerti
Bertapak pada hati
Membara seluruh diri .

Dan rindu menanti .

Satiap pagi kau masih menyepi
Mana catatan yang ku hajati ...


Insan Biasa . K. Lumpu . 14 Januari 2010 .

Rabu, 13 Januari 2010

Puisi : Cinta istimewa

Sayang !
Nanti malam
Bila sunyi
Pasti rindu lagi mendalam
Cinta bertunas semakin membara .

Rindu ini luar biasa
Kita tidak pernah bersua muka
Kalau bercinta pasti cinta istimewa
Bukan sandaran rupa dan harta
Cinta luar biasa
Siapa yang percaya kalau tidak merasa .

Sayang !
Bila bulan menyinar wajah
Lembut dan syahdu
Sesekali lihatlah bulan
Moga kita bertentang mata di situ
Bulan menjadi teman menyata rindu
Moga dia tak jemu seumur waktu ...
Andai rindu gagal bertemu
Bulanlah saksi rindu tanpa percintaan .


Puisi : Kesamaran

Kail baru di tangan
Bila bergoyang dapat di rasakan
Tak pasti di tolak arus atau di sentuhi ikan
Sukar mengerti bahasa alam
Luas pelbagai bermacam .

Begitu juga si ikan
Susah mengenal umpan atau hidupan
Risau tersalah tanggapan
Malu nanti bukan kepalang .

Lalu mengharap dan merindu
Dalam kesamaran ...
Terlihat bunga berwarna cinta
Merindu di sungai madu
Untuk siapakah rindu merindu ......


Insan Biasa K.Lumpur .

Puisi : Tanya diri

Kadang kadang aku berfikir,
Fikir ku baru terjaga dari tidor ,
Bila buka mata aku sudah mati ,
Aku sudah di timbus dalam bumi .

Cukupkah bekalan untuk menghadapi keadaan itu ???

Taatkah pada suruhan Tuhan ???

Taatkah pada larangan Tuhan ???

Pantun peringatan

Burung di jaga di dalam sangkar
Tiada lari kemana mana
Tidak jemu setiap pagi
Suara mendayu untuk di adili

Wahai bunga sedang mekar
Jaga diri si kumbang durjana
Madu mu di bawa pergi
Kelopak layu siapa peduli .

Selasa, 12 Januari 2010

Puisi Cinta Sejati : suku Quraisy

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Untuk kesenangan kaum Quraisy .

Kesenangan mereka dalam pelayaran musim musim dingin dan panas .

Maka hendaklah mereka sembah tuhan rumah ini ( kaabah ) .

Yang memberikan makanan kepada mereka untuk menahan lapar dan mententeramkan mereka dari ketakutan .


Semoga aku patuh dengan suruhan dan larangan Illahi .

Dalam senang dan susah .

Isnin, 11 Januari 2010

Puisi cinta misteri

Potret adalah pengenalan diri
Bila hilang dari pandangan
Hilang lah dari ingatan nanti ...
Lumrah dunia ini .

Pergilah satu misteri
Tiada siapa mengerti dan mencari
Terbang bagai helang di langit yang tiada bertepi
Membawa cinta yang tak di fahami .


Insan Biasa . K.Lumpur . 10 . 1 . 2010 .


Puisi percintaan hati

Berkali kata di susun rapi
Sayang
kasih
rindu
dan cinta
Sentiasa berada di minda
Tapi hanya satu perhentian
Tanpa menuju distinasi .

Samakah hati mu bagai di hati ini
Merindu dan menanti .

Jadilah percintaan hati
Tanpa kenyataan yang pasti .

Dalam tidor nanti
Aku di temani mimpi
Kita sama berbicara tentang percintaan ini
Bila pagi tiada siapa di sisi
Cuma berkata dan mendengar sendiri .

Tiba tiba sayang menjadi suri .
Di perhentian hanya membelai jari ...


Insan Biasa . Kuala Lumpur . 11.1.2010 .

Ahad, 10 Januari 2010

Puisi sayang ku di hati

Perlukakah aku menanti lagi
Bila penantian menambah resah rindu hati .

Patutkah aku berhenti disini
Biarkan cinta hanya di hati
Tinggallah sayang ku bersendiri
Antara faham dan tidak mengerti
Bersuara dikata menjual seri
Tinggal kasih di dalam sepi .

Bebas sendiri melayan rasa
Kenangan yang bukan nyata
TakhdirNya kita bukan bersama .

Manjanya sayang dalam pelukan si dia
Derita rindu ku simpan didada
Dengan suara sayu ku ucapkan selamat berbahagia
Berkorban cinta sepanjang usia ....


Insan Biasa K. Lumpur .


Puisi cinta sejati ... Perkakas .

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi maha Penyayang .


Adakah engkau perhatikan orang yang mendustakan ugama .

Itulah (orang) yang mengusir anak yatim .

Dan dia tidak menganjurkan untuk memberi makan kepada orang miskin .

Maka celakalah bagi orang orang yang bersembahyang .

Yang mereka itu kepada sembahyangnya selalu lalai .

Yang mereka itu mengerjakan (kebaikan) minta di lihat orang .

Dan mereka enggan memberikan pinjam perkakas (kecil) .


Ya Tuhan Ku

Jauhi aku dari menjadi orang yang bermuka muka baik

Moga aku menjadi orang yang ikhlas dalam semua hal

Biarlah aku mati sebagai seorang Islam yang sejati .


Ya Tuhan ku , jauhkanlah aku dari api nuraka .

Ya Tuhan ku , Aku mencintai syurga .



Sabtu, 9 Januari 2010

Puisi hati

Bila mula membina rindu
Ada cinta di hati mu
Cuma hati yang tahu
Merindu dalam kelu .

Sayangnya hati tiada suara untuk berkata
Merayu pada lidah untuk bicara
Bila lidah membisu
Hati tambah terharu ...

Bila sendirian
Kadang lidah berkata sayang dan cinta
Suara lembut dan mendayu
Manis di hujung telinga
Cuma diri yang mendengar
Dan memujuk hati mengubat rindu .

Lagi di pendam lagi merindu
Cinta mula meresapi di seluruh hati
Indah nya rindu ini sampai ke mati .

Sepi menyembah ego diri
Derita diri bersama masa yang tak henti .



Insan Biasa K.Lumpur .

Puisi mimpi

Malam yang panjang ini
Bersama angin kota yang membawa kebisingan
Tersepi aku di dalam kekalutan manusia .

Apakah yang di cari
Bila sudah di temui masih di alam mimpi ...

Dan mencari tarian yang belum pernah di tari
Dan tersenyum sedih pada bayang bayang yang datang dan pergi .

Terdengar dia berpuisi , dengan pengucapan yang tidak di mengerti .

Puisi Perasaan

Saya orang biasa biasa
Nama biasa biasa .

Lumrah kah dunia
Biasakah manusia
Mencari kebahagian
Bila di temui sukar di fahami .

Cemburukah malam pada siang yang terang
Sedihkah siang melihat malam yang gelap
Bila siang siapakah terbayang
Dan malam masih terkenang
Dan dini ini masih melukis perasaan dengan tulisan
Mencari keikhlasan hati ...


Jumaat, 8 Januari 2010

Apa yang perlu .

Perlukah merayu kesejukan
Bila darah hampir beku
Dan gerak hampir kaku
Sepanjang ketika berselimut salji .

Bila tidak biasa merasai kepanasan
Bagaimana terbayang bernafas di gurun
Wajarkah berbicara tentang matahari
Patutkah sesekali melihat cahaya .

Bila puteri silau melihat sinar
Lumrahkah putra bersembunyi di balik tirai .

Malu pada matahari
Dan bila malam tanpa bulan
Lenakah tidur tanpa mimpi
Di selimuti kesejukan
Tanpa panas untuk di rasai .


Insan biasa . K. Lumpur . 8 Januari 2010 .

Khamis, 7 Januari 2010

Bunuh kejam

Empat sekeluarga di bunuh kejam .
Kampung Batang Rokan , Gemencheh , Tampin , N9 .

Kejamnya si anak , Rashidi 34 .
Dia terkenal baik tapi menjadi kejam ...
Badan di tinggal di Tampin , kepala di kubur Shah Alam .

Kita akan tunggu kenapa kekejaman itu boleh berlaku .
Bila sebab nya dapat di ketahui .
Kita jadikan pengajaran , untuk mengelakkan berlaku lagi kekejaman saperti itu .

Berdoalah agar yang terkorban mendapat rahmat ILLAHI di alam kubur dan akhirat nanti .
Berdoalah agar kita mendapat Kesejahteraan dari ILLAHI di dunia dan juga akhirat .
Berdoalah semoga yang bersalah , insaf dan memohon keampunan ILLAHI .

Rabu, 6 Januari 2010

Pertunangan

Aku bersama kawan baikku nak beli cincin untuk pertunangan .

Bukan untuk aku ,

Tapi kawan ku nak bertunang .

Mungkin gi tengok kat Jln. TAR .
Aku tak berapa tahu sangat hal benda ni , nak cari yg comel sikit kat mana ye ???

hihihi ....gembiranya dia .

Bidadari tak perlu nama

Andai aku tiada lagi di sini

Dengar lah suara penyanyi itu

Itu lah suara hati ku

Berdendang irama pilu

Tanpa menyata nama , memanggil dan memuja

Kerana dia bidadari yang tak perlu bernama .

Jika di sini kita berpisah

Maaf lah aku pinta kira terkasar bicara

Hati ku dapat ku baca

Hati mu hati mu jua .



Insan biasa . Kuala Lumpur . 6.1.2010 .

Isnin, 4 Januari 2010

Black Metal

Pengikut Black metal masih ada ,
Pengikut baru juga ada ,
Remaja belasan tahun ada berminat ,
Pelajar IPT pun ada .

Mungkinkahkah kerana jiwa mereka kosong ?
Mungkinkah itu hanya dirasakan sebagai budaya muzik saja ?
Mungkinkah terpengaruh dgn rakan ?
Mungkinkah rasa ingin mencuba ?
Mungkinkah kerana tarikan seks ?

Entahlah !!!
Mungkin anda tahu punca sebenarnya .
Mungkin ada di antara pelawat yg pernah dan sedang terlibat .
Kalau sudi bolehlah kongsikan apa sebenarnya .......

Itu ari black metal ada kat jalan Klang Lama .
Gadis bertudung pun ikut sama .

Bagus ye kalau dapat tahu dari orang yang pernah lalui atau sedang aktif sekarang .

Ayat ayat Mencari Cinta Sejati ... Perigi Kautsar ... Puisi .

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang .


Sesungguhnya kami ( Allah ) memberi engkau ( Muhammad )

Perigi Kautsar .

Maka sembahlah Tuhanmu dan berkurbanlah .

Sesungguhnya orang yang membenci mu itu adalah terputus

( dari segala kebaikan ) .


Moga aku mengikut segala hukum kerana cinta .

Moga aku ikhlas dalam segala galanya .

Moga aku di temukan dengan orang orang yang ikhlas .

Jumaat, 1 Januari 2010

Cinta di penjara

Rindu
Pagi ke senja
Dan malam ke siang
Membara didada
Membakar jiwa
Hati meronta
Menunggu kata bicara
Tentang cinta
Perasaan sayang
Kasih dan rindu .

Ada tapi tiada
Tiada tapi ada .

Bermain dengan hati dan jiwa
Kata cinta di ikat menderita
Penjaranya malu dan tatasusila .

Ada terasa tak apa apa
Bila tiada , sepi memanggil sepanjang usia .



insan biasa . K.Lumpur. 1.1.2010 .