Terdapat ralat dalam alat ini

Cinta

Dari jiwa dan raga setiap insan ,
bukan hanya melahirkan cinta pada seorang kekasih ,
cinta juga boleh lahir untuk semua makhluk Allah .

Cinta Yang Paling Utama ,
Cintailah Allah Yang Maha Suci .


Buat kalian ...

Apa saja dari blog ini, andai di ambil tanpa kebenaran,
saya tidak halalkan. Kalian di benarkan link blog ini . Selamat membaca , melihat dan mendengar .. Terima kasih .

Isnin, 1 Februari 2010

Jatuh cinta ...

Jatuh cinta ...

Ada orang jatuh cinta bila :

1. Kenal hati budi yg baik . ( baik hati termasuk lah taat pada suruhan ugama )

2. Yakin si dia mampu menyara kehidupan . ( ini kerja atau harta mau ada )

3. Berkenan paras rupa . ( cantik kacak , lelaki dan perempuan kena lah lebih kurang je rupa )

4. Keturunan baik baik . ( kena kenal dulu keluaraga , tah tah ada keturunan sawan ke atau ape 2 je lah !!! )

5. Macam2 lagi lah yg perlu diketahui . ( kawan lama lama dulu nak tau segala gala )


Satelah tahu pekara2 diatas baru jatuh cinta .
Cintanya bersandar pada pekara diatas !!!!! .
Hatinya menilai pekara di atas untuk menanamkan rasa cinta .


Ada juga orang jatuh Cinta ,tiada sandaran apa apa .

Bila bertemu terdetik di hati rasa cinta .

Bukan kerana apa apa .

Cinta itu datang sendiri di hati .

Rasanya sukar untuk di fahami untuk siapa yg tidak mengalami .

Cinta jenis ini , tidak mengira rupa paras , harta dan keadaan si dia .
Cinta jenis ini tak mengira sidia janda atau apa , atau sudah ada anak berapa atau tak cantik paras rupa .

Mungkin di katakan cinta buta atau cinta gila ...
( entah lah mungkin tak tepat kot nama yg di beri pada cinta jenis ini begini .)

Kerana ada orang yg memuja cinta jenis ini
cinta bukan kerana nafsu , bukan kerana benda dan rupa .

Cinta jenis ini mungkin agak susah untuk di temui .
tapi pasti ada di muka bumi ini .


Murninya cinta jenis ini pada rasa hati ku .
Hati anda mungkin berbeza ...
Cinta anda milik anda ,
Terserahlah pada anda untuk mencintai sesiapa .....
Kenapa anda mencintai , itu juga hak anda !!!!


Untuk difikirkan : Kalau anda di cintai kerana paras rupa , bila sudah bercinta ,
di takdirkan berlaku kemalangan . hilang tangan anda sebelah . mungkinkah anda di cintai lagi ?????. ( berdoa semoga tidak berlaku musibah pada kita )

Cinta yg tidak memandang paras rupa , kalau berlaku kehilangan anggota ,
mungkinkah dia tetap cinta ????? . ( berdoa semoga tidak berlaku musibah pada kita )




Cintailah hati


Kalau sudi mencintai
Usah cintai paras rupa
Jangan mencintai apa yang di miliki
Hanya insan biasa
Apa lah yang punya
Senang dikata tiada
Payahnya mengatakan ada .

Bagai sebiji beras disudut gantang
Ada tidak menambah sukatan .
Tiada tidak mengurangkan .



Insan biasa .
Kuala Lumpu . 1.2.2010 .
( Cuti Hari Wilayah )




Hati

Selalunya setiap insan ada hati
Baik hatinya
Baiklah keseluruhan nya .

Kadang bermuka baik berbakti
Lain di buat lain di hati
Lain di kata lain di hati .

Berdoalah pada Illahi
Illahi tidak menzalimi .



Insan Biasa .
1.2.2010 .
Kuala Lumpur .
(Cuti Hari Wilayah )











6 ulasan:

Jijahh @ f.k berkata...

jijah suka C.I.N.T.A .. << sbb suara penyanyi dia best ..

p.s : no tel .. o12-4 tekan tekan tak dapat ... YM je lahh .. :D ... cuti gak arini .. yebeda beduuu

melatidaisy berkata...

maha suci Allah yg menjadikan hati..tempat di mana cinta bersemi.dan kitalah yg mentadbir hati agr tidak tersesat dlm duniawi..:)

Insan Biasa berkata...

wahai jijahh :...

Apa apa pun boleh....

hihihi .. janji kta bahagia.

Insan Biasa berkata...

wahai melati daisy :

Berdoalah pada ILLAHI agar hati kita suci...
dan
sebaik baik cnita , cinta untuk yang Maha Suci ....

Kalau tersilap ustazah tolonglah baiki ....

:: hayati :: berkata...

ad gak org jatuh cinta bkn sbb2 1 hingga 4 tu tp sbb ingin menagih cinta pd insan yg mcm da beri harapan cinta pd dia......huhu..tp niat sebenarny, tah la.....
bodo x insan yg menagih itu???
kalu bodo, sy la org yg bodo tu...
n sy xtau np sy mengaku kt sini....
n sy rasa memg patut sy padamkn rasa cinta sy pd dia....sy da dpt mcm2 petunjuk dr Allah tentang dia tp sy lemah utk berundur.......itu la yg sering wt sy mengalir air mata......bodo kn sy???

Insan Biasa berkata...

Wahai hayati :
cinta hak diri .

Apa hak orang lain untuk mengata .

Tak mudah cinta yg mula bertapak untuk di padam andai cinta itu sejati ......